dinsdag 17 februari 2015

Foto 12: Mise-en-place.

Ja,daar doe ik dus als het even kan elke dag aan. De mise-en-place. Ik bereid heel graag het avondeten al vroeg voor. Dat heeft z'n oorsprong uit de tijd dat de kinderen nog klein waren. En vooral met een jongetje als Jan Junior was dat fijn.

Als Junior uit school kwam, moest ie uitleven. En alles wat hij deed was niet even doordacht. Dus het was handig als ik mijn handen vrij had. En mijn ogen kon richten op de plek waar hij nietsvermoedend aan het spelen was.

Dus maakte, en maak ik nog steeds (het is nu gewoon prettig, vind ik), voor in de dag het eten voor zover klaar. Zo ook vandaag. Boerenkool staat er op het menu. De boerenkool zelf koop ik gesneden in de supermarkt. Maar ik vind het lekker om 'm nog een minuutje of 20 voor te koken. Dus dat gebeurt als eerste.

Dan schil ik de aardappels en daar gaat dan de voorgekookte boerenkool weer bovenop. Een rookworst daar weer op en ik hoef straks alleen nog maar de hele boel te koken tot de aardappels gaar zijn. Een rundersaucijsje erbij, die moeten nog wel even gebakken worden. En dan maak ik van dat braadvocht de jus.





Even stampen en als Jan dan thuis komt van zijn werk, staat de stamppot op tafel. Hoe ouderwetsch is dat ; )

P.s. Zo'n grote pan vol, met veel vlees, da's veel te veel voor ons drietjes. Maar dat geeft wel de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat, als de meisjes in het weekend de vriezer in duiken, er nog iets lekkers uit komt!

3 opmerkingen:

  1. ik doe dit ook zo net als jij!groetjes debora

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begin ook altijd ruim op tijd met voorbereiden. Dat werkt gewoon veel makkelijker en rustiger vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begin altijd pas met eten klaar maken als het een uur of zes is. Mijn Lief komt pas rond 18.45 thuis. Eigenlijk weet ik niet beter...
    groetjes Kakel

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...