vrijdag 27 september 2013

Brand!

Ik zit hier vanochtend te "wachten" aan de ontbijttafel. Op Junior, die op dat moment nog even aan het douchen is. De tafel is gedekt, het brood voor meneer is gesmeerd (wat is dat toch, dat ik dat elke dag voor 'm doe???) en de flesjes met drinken staan weer klaar. Zoals elke dag.

Dan zet ik de t.v. even aan op het nieuws. En ben ineens klaarwakker als ik de naam van ons dorp voorbij hoor komen. Met beelden van een flinke uitslaande brand daarbij.

Het blijkt dat vannacht in het centrum van ons dorp een behoorlijke brand heeft gewoed. Om 12 uur begon de brand en om 5.00 is het sein "brand meester" gegeven. Een meubelzaak ging in vlammen op en in de dierenzaak ernaast konden de dieren gelukkig op tijd gered worden. Aan de andere kant van de meubelzaak is een dierenkliniek, daar zijn onze dieren ook klant.

Gelukkig overnachtten daar geen dieren vannacht. En gelukkig zijn er ook geen mensen gewond geraakt. Of erger. Wel zijn er mensen hun woning kwijt geraakt. En moesten er 10 woningen geëvacueerd worden i.v.m. rookschade.


Foto van www.

Zelf hadden we ooit ook brand. Inmiddels al weer zo'n 7 jaar geleden. 's Ochtends vroeg. Ik werd wakker van de rook, ik slaap heel licht. Ja, we hadden wel een brandmelder, maar als daar lege batterijen in zitten dan heb je daar niets aan...

Kortsluiting in de keuken. Bij de Senseo, zo bleek achteraf. Sindsdien heb ik van die stekkers met schakelaar aan die apparaten, mij overkomt dat niet meer. Hoop ik. Want de impact was groot.

Een zwaarbeschadigde keuken en veel rookschade in huis. We hebben maanden in de troep gezeten, en sindsdien ben ik nog steeds heel alert als ik denk rook te ruiken. Eerst weten waar dat vandaan komt, dan is er pas weer rust.

Dus als er sindsdien zoiets als dit in het nieuws is, kijk ik er toch met andere ogen naar. Vroeger zou je denken: "Oh, alleen maar rookschade..." Nu weet ik dat dat ook heel vervelend kan zijn. Zachtjes uitgedrukt.

En zo zie je maar. Zelfs in dit "gat" gebeurt wel eens wat. En wij? Wij slapen schijnbaar vrolijk door het lawaai van de sirenes heen. Moet ik me daar nu zorgen om maken ;))

10 opmerkingen:

  1. Brand vind ik eng! Wat een geluk dat de dieren gered konden worden zeg. Wel bijzonder dat je er helemaal doorheen hebt geslapen!

    Zou je ook door je eigen brandalarm heen slapen?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh eng, brand. Daar ben ik ook echt bang voor. Als kind ben ik eens met mijn vader ( fotograaf voor de krant) in een afgebrande kantine van een sportclub geweest. Dat vond ik wel zo eng dat ik er nooit meer onbevangen in heb gestaan wat brand betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, eng brand! Ik moet er niet aan denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje wat een schrik zeg, wij hebben thuis ook eens brand gehad. Ik was echt erg in paniek toen vreselijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarschijnlijk was de Senseo aan vervanging toe. Maar ik vertrouw het toch niet meer zo, al hebben we een nieuwe tegenwoordig. Dus knopje om als ik het ding niet gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vreselijk zeg, hier hebben we ook een periode met veel brand gehad in de stad, ik vind het altijd zo eng.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Trudy,
    Dat lijkt me nou toch zo vreselijk, brand in huis. Ook al is het maar in een deel. Ik moet er niet aan denken dat mijn hele huis zou afbranden...
    Voordat ik bij Ben ging wonen woonde ik een tijdje alleen in een flat en toen werd ik op een dag gebeld (ik was niet thuis) dat de flat van de buren in brand stond. Ik ben nog nooit zo snel thuis geweest. Was een keukenbrand en gelukkig kon je het alleen een beetje bij mij binnen ruiken. Geen echte rookschade dus... Ik had enorm geluk gehad, maar mijn buren konden er voorlopig niet blijven... Heel triest vond ik dat...
    Ik wens je een heel fijn weekend, we krijgen heel mooi weer,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje,heftig zeg.
    Ja bij brand weet je,dat er meestal veel schade is.
    Ik weet nog,toen ik nog een klein kind was,dat we eens een schoorsteenbrand gehad hebben.
    Kwam helemaal goed,maar toch...zoiets hakt er in.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah jasses, brand. Toen wij (moeder, schoonmoeder, schoonzus en ik) mijn trouwjuk hadden uitgezocht en we weerbij mijn ouders thuis kwamen bleek daar de bliksem te Jin ingeslagen --> kortsluiting --> binnenbrandje. Hond en papegaai konden door de brandweer worden gered, brandje was snel geblust, maar de schade door de roet was enorm.

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...