maandag 27 december 2010

Recept kerstbrood.

Nog even het beloofde recept van het kerstbrood:




Ik kneed het brood altijd in de broodbakmachine op het dough -programma. Ik vul de machine met 1 pak witbroodmix, 125 gr. blanke rozijnen, 125 gr. blauwe rozijnen, een paar gehakte walnoten, ongeveer 7, een beetje geraspte sinaasappelschil, een zakje vanillesuiker en 300 ml. water. Dan kneedt en rijst de machine 120 min.

Daarna haal ik het eruit en op een met bloem bestoven oppervlak rol ik het een beetje uit tot een ovalen lap. Daarna meng ik 1 pakje amandelspijs met een half ei. Dit verdeel ik op de lengte van de lap. Ik sla het bovenste stuk eroverheen. Dan laat ik het rijzen op het bakblik in de oven in ongeveer drie kwartier.

Daarna bak ik het af op 160 graden 35 minuten. (mijn oven bakt snel te donker dus vandaar niet te hoog).Als de tijd verstreken is test ik door middel van even te kloppen tegen het brood of hij gaar is. Als het hol klinkt is dat zo. Dan laat ik het nog even staan op een rooster. Maar niet te lang want het is het lekkerst als hij nog warm is! Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Hmm, dat klinkt niet verkeerd. Bedankt voor de tip, ik moet nog wel even op jacht naar een aantal ingredienten en heb helaas geen broodbakmachine, maar ik ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijn recept! Heb het nu een paar keer gemaakt, heerlijk. Hartelijk dank hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Hé leuk, een reactie! Ben zó benieuwd wat je gaat schrijven...